סליחה?! מישהו פה השתגע? תיכוניסטים כאחים מוסמכים

אז זהו: אחרי שאיימו עלינו בזמן שביתת הרופאים ש"לא צריך טובות – נייבא רופאים מהודו", ואחרי שפטרו מבחינות הרישוי בישראל את מי שלמד רפואה במדינות שרמת הרפואה בהן לא תגיע גם בעוד 70 שנה למה שהיה אצלנו לפני 70 שנה (אלא אם כן נמשיך להתגלגל במדרון החלקלק של מערכת הבריאות – בשנה שעברה עברו 3 מתוך 600 את הבחינה ועכשיו מציעים שהם יעשו את בחינות הרישוי האמריקאיות), הולכת ומתרגשת לה לנגד עינינו הסערה הבאה במערכת הבריאות, והפעם לא חלילה על מנת לחסוך כסף, אלא על מנת לפתור משבר כוח אדם חמור – זה של האחיות.

לאחרונה קראתי בתדהמה את דיווחו של דן אבן בעיתון "הארץ": "סערה במערכת הבריאות בעקבות אישור שנתן סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לפיילוט שיאפשר לתיכוניסטים לקבל הכשרה למקצוע אח ואחות מוסמכים – ללא תואר אקדמי – בבתי ספר של רשת אורט. בהסתדרות האחיות מאיימים במאבק אם התוכנית תאושר. מנכ"ל רשת אורט, צבי פלג, טוען כי באחרונה השיג מליצמן ומשר החינוך גדעון סער את האישורים שיאפשרו לו להתחיל בפיילוט כבר בשנת הלימודים הקרובה, לכ־200 תיכוניסטים של רשת אורט בדרום הארץ, ביישובים אשקלון, ערד ואבו בסמה.

"הלימודים יתייקמו בשני מסלולים: האחד לתלמידות ולתלמידים מכיתה ט' עד י"ד, והשני, מסלול מקוצר לבעלי תעודת בגרות בכיתות י"ג־י"ד. לדברי פלג, בתום הלימודים יעברו התיכוניסטים את בחינת ההסמכה בסיעוד של משרד הבריאות, ויקבלו רישיון לעבוד כאחים ואחיות מוסמכים בבתי החולים, מרפאות הקהילה, טיפות החלב והמוסדות הרפואיים השונים במדינה. בהמשך, בכוונת פלג להרחיב את התוכנית לתיכונים נוספים ברשת, המונה מעל ל־200 מוסדות חינוך ושתי מכללות אקדמיות".

שמעתם טוב: בני 15 עד 19, שבדרך כלל אינם יודעים עדיין דבר על החיים, יעניקו טיפול רפואי וסעד נפשי למי שהחיים לימדו אותם בצערם סבל מהו – לחולי סרטן הנאבקים על חייהם, לנפגעי כוויות הנאנקים בסד הטיפולים המייסרים, ליולדת שאך עתה הביאה לעולם ילד עם פיגור, לקשישה הערירית במחלקה הפנימית הסובלת מתת תזונה או מהזנחה, והמבקשת לסיים את חייה בדרך מכובדת יותר, לנפגע שבץ מוחי, שצריך ללמוד מחדש כיצד לדאוג לצרכיו הבסיסיים, לפצוע תאונת הדרכים, שבאחת התהפך עולמו לבלי שוב. אם יש עיוורון גדול מזה, אינני יודע עיוורון מהו.

סיעוד זה לא רק להחליף תחבושות או לחלק תרופות. סיעוד הוא גם, ובעיקר, מקצוע של נשמה. של הקרבה. של הדרכה. של בגרות מקצועית, אישית ואנושית. של אלטרואיזם. ושל נתינה אין סופית (לימודי סיעוד בכללית).

בני 15 עד 19 אינם בשלים לזה. סיעוד זה לא עוד אפליקציה בסלולר, והחולים אינם angry birds. יש משבר במקצוע? על משרד הבריאות לטפל בשורשיו. אם ישראל ממוקמת בתחתית הרשימה בהשוואה לעולם המערבי עם שיעור של 476 אחיות למאה אלף איש, צריך לטפל בסיבות לכך: להעלות את השכר! להציע אופק של התקדמות אישית ומקצועית! להרחיב סמכויות! ולא לעקוף את הבעיה על ידי הכשרת כוח אדם זול. הם לא ישרדו יומיים במערכת.

ועוד דבר: כדאי לשאול את המועצה לשלום הילד ואת המועצה לביקורת סרטים ומחזות, מדוע יש גיל מינימלי בחשיפה לתכנים מסוימים. לטיפול בהיבטים הנפשיים של כל מה ש"הפיילוט החדש" מציע, גם אחיות בוגרות ומנוסות לא יספיקו.

תגובות עד כה 34 תגובותהוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה X

כל השדות הם שדות חובה


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current month ye@r day *

  1. תמרה

    עלי לציין שהנושא הוא לא אורט כן או לא. הנושא מתחיל עוד קודם, כשמשרד הבריאות וקופות החולים מתלוננים שאין מספיק אחיות. בא שר הבריאות ואומר: נגדיל את המסה.. אבל… שוב זה לא העניין. מדינת ישראל מלאה באחים ואחיות מהשורה הראשונה שבגלל תנאי עבודה – עשו הסבה מקצועית או נסעו לעבוד בחו"ל.
    אם שר הבריאות ידאג לתנאים נאותים לאחים ולאחיות.. הוא יופתע לראות כמה אחים ואחיות יש וכמה לא רציני זה להכניס תיכוניסטים לעשייה הסיעודית.

  2. Sam

    הסיעוד לא עונה על הגדרת מקצוע גם כך צמרתהבריאות מסתכלת עליו לכך לא כדאי ללמוד בכלל מקצוע זה בתי הספר לסיעו מתיחסים לסטודנטים בחוסר כבוד והפחדה . העבודה במחלקות היא סביב השעון בוקר וערב ולילה וסופי שבוע עיקר העבודה פיזית וקיים פער עצום בין הנלמד והשטח . מרבית האחיות והאחים סובלים מכאבי גב קשים . המשכורות סיב שכר המינמום ועל מנת להרוויח יותר צריכים לבלות את הלילות וסופי שבוע בבית . אני מצטער לאכזב אותכם אבל זו המציאות למי שמתאים אז מבורך

  3. קטיה

    לא ממש הבנתי מה זה הרעיון הזה של לתת לילדים בגיל, שהם עדיין מושפעים מהורמוני הגדילה, להיחשף להחלטות הרות גורל.
    האם העובדה שהילדים האלה חושבים שהם גדולים, כי הם כבר מעשנים סיגריות וסמים, כי הם כבר מאפשרת להעניק להם את הסמכות להחליט בסוגיות חייאדם.
    האם חיי האדם כבר לא שווים כלום?
    מעניין אותי, אם מישהו מהמחליטים על התכנית המסוכנת הזאת, היה מוכן שיטפל בו רופא בן 18, בעל רישיון לעסוק ברפואה, אך למד רק 3 שנים? בוודאי שלא!
    אני הולכת בסדר ההפוך. מה יקרה לאותם ילדים, אשר נחשפו למראות וארועים קשים, שבהם הם צריכים להחליט על גורל האדם? רק אל תביאו לי דוגמאות של מתנדבי מד"א למינהם.
    הם אינם מחליטים את מה, שצריכים אחים מוסמכים להחליט!
    מקצוע האחות דורש בגרות ובשלות וההחלטה לאפשר את הסמכות הזאת בגיל כל כך מוקדם, זה התעללות בקטינים.
    ובנוגע לכושר ההחלטה, סדר העדיפויות והקדימויות – האם בגיל זה כבר ניתן להטמיע את תהליך קבלת ההחלטות?
    האם הבשלות הנפשית בגיל הנערות מספיקה על מנת להחליט החלטות הרות גורל וחיי האדם?
    האם ילדים וילדות, שלא נתנו להם להתבגר באופן טבעי וחשפו אותם למצבי דחק, סיטואציות קשות למראה והכלה, מסוגלים למלא את תפקיד האחיות המוסמכות? האם חשבתם, שם למעלה, כמה יעלה לכם הטיפול הנפשי שלהם, לאחר שיחשפו לכל זה?
    האם יש להם מספיק חוסן נפשי ללוות חייל פצוע בחדר הלם?
    האם ניתן לסמוך על ילד רך, אשר בעצמו עדיין זקוק לתמיכה, שיידע להדריך נער המתמודד עם סרטן?
    כל התשובות בתוך השאלות!
    אז אולי אלה, שם למעלה, המחליטים על דברים כאלה, פשוט תחשבו שוב, לפני שתתנו לרכבת הדוהרת הזאת לסחוף איתה את הנעורים של הילדים האלה ולפגוע בבריאות העם והאומה.
    אנחנו רוצים להיות בריאים ומבקשים לאפשר לנו זאת. אם תהליכי המניעה והטיפול יהיה בידי ילדים חסרי נסיון, שלמדו באינסטנט – זה לא יקרה.
    כמובן, ניתן לתכנת רובוטים קטנים, שיטפלו לפי תרשימי הזרימה, אבל מה יקרה, אם הסיטואציה תקבל כיוון בלתי צפוי, על סמך אלו נתונים יחליטו הילדים האלה?
    אסור לתת להם להיות אחים מוסמכים! צריך להיות מידרוג ברור במקצוע הזה ומי שירצה בהמשך להיות מוסמך, יגש לבחינה הממשלתית מעל גיל 21 לפחות.
    המחסור בכח האדם בין האחיות אכן קיים, אך יש לו סיבות אחרות מאלה של חוסר במספר האנשים, היכולים לעבוד.
    שינוי בתפיסת מהות המקצוע בקרב האוכלוסיה, הבנת התהליכים הקורים בתוך המקצוע – הם התהליך הטבעי של התפתחות כל מקצוע. לא ניתן להתערב בתהליכים האלה על ידי הנחתה מלמעלה

  4. אילנית

    יייייייייייייייייייאוש אחד גדול,
    אני הולכת לעשות הסבת מקצוע וכמוני יש עוד מלא שמתכננים בגלל המהלך הזה.
    אנחנו שקורעים את עצמינו בהצלת חיים,
    שלומדים כל יום ומתעדכנים בדברים חדשים
    שמנהלות את הטטיפול בחולה ואומרות לרופא מתי צריך מה ובאיזה מינון,
    שמתקנות הוראות על ימין ועל שמאל אחרת היינו בכלא אם הינו ממלאים את ההוראות מבלי לחשוב ולחשב.
    אנחנו שנמצאים בחזית הקרב בהצלת החיים של המטופל שמסביבו משפחה ולפעמים מרובה עד מאוד, מסבירות את המצב, מרגיעות ותוך כדי מודדות סימנים, מזהות מצבים מסכני חיים ופועלות בהתאם.
    נותנים דמים ומוצריהם על ימין ועל שמאל, כימוטרפיות מסוכנות
    השתלותץ הרות גורל
    ותוך כדי מיעצות לרופאים מנקודת מבט קליני של אחות שלמדה וחרשה באוניברסיטה בשביל להבין מצבים כאלו ולזהות את צורת הניהול הנכונה באותה סיטואציה.
    אותנו רוצים למחוק??????????????????????????????????

  5. lina

    לי יש רעיון לא רע , נייבא ממשלה מהודו ,יעלה לנו פחות , ואולי להם יש רעיונות ופתרונות יותר יעילים – הפתרונות שמוצעים אחת יותר גרועה מהשניה כל גננת שלא הצליחה במערכת החינוך מקבלת תעודת הסמכה לאחות ,תוך שנה וחצי והפתרון הגאוני לשלוח מתבגרים ומתבגרות לסעוד את החולים מזעזע -מה הם פשעו תנו להם לגדול לצמוח בעולם של בריאים ושמחים . עולם הרפואה והסיעוד הפך להיות עולם תובעני ,אתה חייב להיות דרוך מעודכן ושנון ולא את נרמס , הבניה של דור העתיד שלנו היא עבודה קשה מאד ,לבנה לבנה עד שאתה מייצר רופא או אחות שיתפקדו ברמה סבירה , אני נמצאת במקצוע מעל 20 שנה ועם תפקיד בכיר , ובין שאר התפקידים שלי גם מחנכת את דור ההמשך וזה בכלל לא פשוט לא למחנך ולא לחניך ,ואני שוקלת ברצינות האם להמשיך

  6. אחות

    אניכאחות מוסמכת עם תואר פוחדת אם יגיע היום ואני אצטרך לעשות אחריות משמרת עם אחיות שרק סיימו את התוכנית הזאת של אורט. הכי מסכנים הם החולים.

  7. EVA

    אני רוצה להוסיף עוד נקודה פרט לכל מה שצויין.. כאחת שהחלה את דרכה כך בתור נערה מתבגרת בת 15אני יכולה לומר לכם שכל יום היה עבורי סיוט, בסיום הלימודים לקחתי את המדים ושרפתי אותם יחד עם המטבח של אמא שלי. קראנו לזה סיוט במקום סיעוד.
    ילדים מתבגרים לא מוכנים נפשית ללימודים שכאלה.
    חבל עליהם

  8. אחות

    כאחות מוסמכת (תואר שני במנהל עסקים) – חייבת לחזק אותך בדבריך המדוייקים להפליא. הזלזול במערכת הבריאות ובעובדיה בשירות הציבורי מרקיע לשיאים חדשים בכל פעם מחדש.

    מחקרים רבים הוכיחו את הקורלציה בין הכשרת האח/ות לתיפקודו, ולאיכות עבודתו – במניעת סיבוכים, במניעת זיהומים, בהפחתת שיעור תחלואה ותמותה.

    ההחלטה העגומה הנ"ל אינה נבעה משיקולים אינוסנטיים, אלא משיקולים אינטרסנטיים וזרים. וככה זה שיש שר בריאות (בעצם – אין), שאינן מבין דבר בנבכי העוסקים בתחום הבריאות, והם נראים בעיניו כשוליים ומיותרים עד כי אפשר לייבא אותם מהודו, או מהתיכון הסמוך.

    מקווה שעוד רופאים כמוך יצטרפו למאבק האחים/ות למניעת קריסת מערכת הבריאות והובלתה שנות דור לאחור (במקום לבסס את תהליך האקדמיזציה בו החלו בעשורים האחרונים).

    כן ירבו כמותך.

  9. מסכימה עם כל מילה

    כסטודנטית לסיעוד בתוכנית האקדמית, אני שותפה לדעתך, ומייחלת שירבו הרופאים אשר מעריכים את האחיות, ו"סגני שרי בריאות" – שלכל הפחות לא יבזו אותן מעבר למצב הנוכחי שלא נדבר על שאיפה להתקדם במקום לחזור לימי החושך של המהפכה התעשייתית שניצלו בה ילדים למקצועות נדרשים.. הניצול פה הוא ציני, חוסר ההתאמה של בני נוער גם כן בעיני מובהקת. תוכניות להכשרת אחיות מעשיות בתיכון קיימות במחוזות מרוחקים מהעין ומהלב, בפריפריה.. מה שמאד חשוב לציין שחלק מהסטודנטים בתוכנית התיכונית הם תלמדי פנימיות -כלומר לא נמצאים בסביבה נורמטיבית (יהיו הסיבות אשר יהיו וספק שהן חיוביות).

    מאחלת רפואה שלמה למערכת הבריאות – למרות שכרגע נראה שנדרש טיפול פלאטיבי בקצב הזה..

  10. שרה

    פעם ראשונה שאני שומעת על הדבר הזה .
    אתה צודק , זה מקומם . והאמת זה גם מגוחך .
    לחשוב שילד בן 15 , יחליף את האחות שטיפלה באימי חולת הסרטן …
    אני לא הייתי נותנת לו להתקרב אליה …
    מישהו באמת כנראה השתגע …
    אני מקווה שהתוכנית הזאת לא תצליח .
    ילדים לא יכולים להחליף אחיות ! באף תחום!

    http://saraco22.blogspot.com/

    • ליהי

      ד"ר כספי היקר , כאחת שחיה שנים רבות בשטח וגם מלמדת סטודנטים לסיעוד , אני מצטערת לאמר לך שלדעתי אתה טועה – קודם כול ממקום של ההכללה שאתה עושה -
      אחיות רבות ובכירות במערכת החלו את דרכן כאחיות מעשיות אשר למדו בבית הספר התיכון – הגיל הוא לא הגורם המשפיע על איכות האחות .
      ולעומתם באקדמיה ובתוכניות הסבות האקדמאים ישנם כאלה שלא ראויים להיות אחים ואחיות – והמערכת עקב האילוצים מתפשרת במקרה שלהם ומקבלת אותם בכל מצב (בלי לעשות הכללות כי כאמור יש גם אנשים איכותיים !) – ותאמין לי אני חיה את זה בשטח
      כך שגיל הוא לא הגורם הקובע איכות

      • ליהי

        ליהי,

        הסיעוד גם התקדם מימי האחיות המעשיות.

        האם ההתקדמות של המכשור, הפרמקטולוגיה , הסיעוד הרגשי של פעם מתאים להיום?

        האם זה בסדר לחזור אחורה?

        לדעתי לא.

        צריך להתקדם קדימה ולא לחזור אחורה…

        • אילנית

          שלום, כאחות 6 שנים באונקולוגיית ילדים אני חושבת שדר עופר כספי צודק בהחלט!!!!
          אחיות היום הם לא מגישות כוס תה או מחליפות מצעים, עבר ממזמן העידן של רק תמיכה סיעודית ונפשית, אחות היום מנהלת את הטיפול בחולה ובלעדי האחות הרופאים לא ידעו מה קורה עם החולה ולא יצליחו אף לטפל בחולה.
          מקצוע האחות מצריך בגרות בהחלט., בגרות פיזית( בגיל) ובגרות נפשית, להכיל את כל מה שקשור לחולה ומשפחתו, לזהות נכון מצבים ומידית לטפל בהם עד הגעה של רופא . אין מצב שילדים שסימו תיכון רק עכשיו יכנסו לעבוד במערכת כזו.
          זה גם לא פייר כלפיהם
          וזו זילות במקצוע שמזמן היו אמורים לשנות את שמו ל "מנהלי טיפול"
          הרעיון שלי למצוקה של אחים ואחיות , העלאת משכורות, העלאת יוקרה ואז הרבה ירצו ללמוד מקצוע זה כפי שקורה בעניין משפטים
          שנית, בואו נאמר שיש רעיון להטמיע את המקצוע בצעירים ע"מ שיחפצו במקצוע זה, אז יג יד ילמדו מבואות ואז יעברו לאדמיה לא לפני שיעברו סינון ריאיון ופסיכומטרי כנדרש וילמדו 3 שנים במקום 4 בשביל לרכוש תואר זה!

        • ליהי

          לא תמיד הדרך קדימה היא הדרך הנכונה .
          למנהלות בתי הספר לסיעוד יש אינטרס כלכלי מובהק והן מתכסות בהילת הדאגה לאיכות אחיות ועתיד המקצוע . והצביעות חוגגת.
          ומה הן טוענות :
          1. ילדים לא בשלים יטפלו בנו – עובדתית זה לא נכון , לפי התוכנית של ליצמן מדובר על תוכניות שיתחילו בתיכון אבל ימשיכו ב יג-יד , כך שנקבל אחים ואחיות מוסמכים בגיל 20 (להזכירך שבמדינת ישראל ילדים בני 18 מבצעים תפקידים מסוכנים ודורשי בגרות רבה הרבה יותר ) אז תסלחי לי אבל השיקול הזה הוא לא לגיטימי בעיני
          2. פסיכומטרי – הרמה תרד מכיוון שאין דרישה לפסיכומטרי בביתי ספר תיכון – אני לא יודעת אם שמעת על מסלול עוקף הפסיכומטרי החדש בתוכניות להסבת האקדמאים – אדם לומד תואר במכללה בה אין דרישה לפסיכומטרי , או בתוכנית באוניברסיטה בה דרישות סף הן מינימליות – החוג לאומנות למשל או לחילופין מגיע עם תואר מאוניברסיטה בעמאן או אוזבקיסטן ששם ממש "מקפידים " על פסיכומטרי גבוה – ואז מתקבל כסטודנט מהמניין לתוכנית להסבת אקדמיים. תבדקי ותראי שכול מילה נכונה- בנוסף את יודעת שבתוכניות ההסמכה התקבלו סטודנטים עם פסיכומטרי מתחת 500 – יש חוזר מנהל סיעוד על תנאי הקבלה – רק תבדקי
          3. מעמד הסיעוד בישראל – וזאת הבעייה הקשה – וזה באמת נכון , מעמד העיסוק שלנו (אנחנו לא מקצוע ) הוא נמוך . ומשך 30 שנותי כאחות בשטח ראיתי איך הוא הולך ומתדרדר , ואת יודעת זוית שיפוע המדרון הפכה חדה יותר מרגע כניסת גברת שושי ריבא לתפקיד . את יודעת שבשנת 2002 היא החליטה מהיום למחר לסגור את בתי הספר לסיעוד , היא גם אמרה מספר שנים לאחר מכן שאין שום מחסור באחיות בארץ , ועכשיו על מנת לסכל את תוכניתו של ליצמן היא הורידה וקיצצה את תוכנית הלימודים לאחיות מוסמכות – כך שכול מי שלומד עכשיו בתוכניות להסבת אקדמאים , ובתוכניות הסמכה יוצא לאחר שנתיים עם ידע ברמה מאוד נמוכה – אלה עובדות – כנסי לאתר מנהל הסיעוד ותעשי השוואה בין התוכנית משנת 2006 ששם למדו 3140 שעות לבין התוכנית היום שבה לומדים 2650 בקירוב . בנוסף התוכנית עצמה כול כך אינטנסיבית שאין להם גם את הזמן לעכל את המידע . ובמחלקה הם שווי דרגה כמו אחות שלמדה 4 שנים באוניברסיטה .
          והדבר שהכי מרגיז אותי הוא שמנהלות בתי הספר לסיעוד לא התנגדו אז כשקיצצו בשעות הלימוד ואיכות הלימודים , את שמעת משהו על כך ? ואת יודעת למה – כי לא היה איום על בתי הספר – נהפוך הוא – הם פורחים כעת – עם כול מיני תוכניות הסבה והסמכה שלמעשה שהקשר בינהם לאקדמיה רחוק מאוד.
          הכול סובב סביב הכסף – נקודה
          דבר חשוב – ציינתי כבר כי אני מכירה אחיות רבות ,חברות למקצוע, שהחלו דרכן כאחיות מעשיות ועלו והתפתחו מבחינה אקדמאית ומבחינה תפקודית . הדבר נכון גם לגבי בוגרי קורסי הסבות אקדמאים – יש בניהן אחיות איכותיות ומצטיינות . אני לא רוצה להכליל או לחילופין להוציא דיבה רעה על אנשים טובים .
          אני לא מתנגדת לאנשים איכותיים – אני כן מתנגדת לצביעות של מנהלות בתי הספר וגברת שושי ריבא – שהפעם האחרונה שבה ביקרו בשטח הייתה לפני שנים רבות – הן חיות בקתדרלת האקדמיה אי שם בשחקים מנותקות . אנחנו כאן עם החולים

          • מירב

            ליהי שלום,
            מוזר לי מאד שאחות שעשתה את השינוי בחייה מאחות מעשית לאחות מוסמכת בעלת תואר לא השכילה לעשות שינוי בערכים, מודעות ותפיסה למה זה מקצוע הסיעוד!
            אף מנהלת ביה״ס לסיעוד בישראל לא מעוניינת בתוכניות קצרות מועד ! אולם שיש מצוקת חירום ושעת משבר בה מאיימים על החזרת תוכניות של מעשיות כל המנהלוצ מתגייסות למשימה! כולן רוצות את האידיאל אחות אקדמאית בשלה בוגרת עם מבחני מיון ובקרה. כל המחקרים בעולם מעידים אקדמיה וסיעוד איכות, בשלות, ומניעת פגיעה במטופלים ובאיכות השירות. אז בשנות ה- 60 היתה מצוקה והתפשרו על אחיות מעשיות היום זה לא המצב יש 19 מקומות לימוד מספיקים! חבל שבתוכנו אנו נהרוס לעצמנו!! סיעוד רק באקדמיה!!

          • ענת

            ליהי שלום,
            מוזר לי לקרוא את התגובות שלך ואני שואלת את עצמי האם את אחות בכלל?! את טוענת שאת אחות מזה 30 שנה ולמדת במהלך השנים. צר לי שלא השכלת ללמוד מהם הערכים של האחות ועוד יותר צר לי שלמרות השינוי המקצועי שעשית, בראש נותרת אחות מעשית.
            אני אחות מהשורה, מוסמכת ואקדמית ומסכימה עם כל מילה של ד"ר כספי.

          • עפרה

            מסכימה עם כל מילה!
            ילדים בני 18 נשלחים לקרב ולנהוג על טנקים.
            להזכיר – כבר היו מסלולי סיעוד בבתי ספר תיכוניים ואחיות שם יצאו עם תואר אחות מעשית. הרבה מהמעשיות הללו צמחו והגיעו לעמדות ניהול מחלקות פגים ומונשמים עם המון נסיון של שנים.
            היום – מרוב אקדמיזציה של הסעוד, לא נשאר מי שיטפל בחולה וירחוץ אותו ויאכיל. ולכן – אין כל רע בכך שיהיו מספר דרגות של אחיות שימשיכו ויתקדמו וילמדו. בכלל – לא כל מי שתלמד סיעוד בתיכון תמשיך במקצוע ויתקיים "ניפוי טבעי", אבל מי שתמשיך – סימן שהמקצוע מעניין אותה כדרך לחיים. פרט לכך – הנגב מלא בנות בדואיות שמשוועות ללמוד – למה לא לתת להן ללמוד מקצוע מספק ובד בבד גם לפתור את מצוקת האחיות בנגב??
            אז מספיק עם ההתייפייפות הזאת! יש להביט באומץ באמת על המצב היום! יש המון תלמידי תיכון בוגרים בנפשם שגם מתנדבים במד"א ורואים מראות זוועה הרבה יותר גרועים.
            תאמינו בילדים שלנו. הם יכולים לעשות את זה !

      • מסכימה עם כל מילה שלך ליהי

        אני התחלתי בתור אחות מעשית שלמדה ונחשפה לסיעוד ולחולים בבית ספר תיכון, והיום אני אחות מוסמכת עם תואר ראשון. לצידי באקדמיה אנשים שכל מה שאכפת להם זה לנהל טיפול, ולאו דווקא להתייחס למטופל, מה שלמדתי דווקא בלימודי המעשיות בתיכון.
        אני בעד!

        • תמי

          ברכות לכל האחים והאחיות הפעילים שהגיעו למפגש הסברה וקביעת דרכי פעולה למאבק כנגד האיום של פתיחת מסגרות הכשרה לאחיות בבתי הספר התיכוניים. אחים ואחיות מבתי חולים, מהקהילה, מהאקדמיה, מהחינוך, מועדי עובדים ומהמנהלה שהשקיעו מזמנם הפרטי והגיעו לדיון חשוב זה. מדהים מה הכלי התקשורתי של הפייסבוק יכול ליצור!
          יו"ר הסתדרות האחיות הגב' אילנה כהן וכן האחות הראשית הארצית, ד"ר שושי ריב"א, מברכות אותנו על פעילותנו לקידום המקצוע!

          מחסור באחים ואחיות במדינת ישראל שהינו מחסור עולמי ולא רק מחסור ארצי הוביל לכניסתם של גופים פרטיים המעוניינים לגרוף הישגיים אישים לנסות ולפתוח תוכניות לימוד למקצוע הסיעוד בבתי ספר התיכונים.
          חשוב להדגיש שמנהל הסיעוד מזה מספר שנים מבצע פעולות רבות לתגבור ההכשרה בכח אדם בסיעוד. בין השאר נעשו הפעולות הבאות:
          1. תגבור ההכשרה האקדמית בסיעוד:
          • בשנת 2011 –
          א. נפתח חוג לסיעוד במכללת רופין, מספר כסאות אקדמאים 60.
          ב. הוספו 385 כסאות לאוניברסיטאות והמכללות בינהם:
          - 100 כסאות למכללות המתוקצבות
          - 40 כסאות לאונ' בן גוריון
          - 60 כסאות לכיתה ייחודית לאוכלוסיה החרדית בבני ברק, (שלוחה של מכון טל).
          2. תוכנית הסבת אקדמאים למעמד אחות מוסמכת:
          • בשנת 2009 החל פרויקט מיוחד לגיוס בוגרים אקדמאים המוסבים למקצוע הסיעוד. הפרויקט מלווה בתקציב מלגות הניתנות בגין התחייבות לעבודה, מגוייסים כ- 500 סטודנטים לשנה לתוכניות אלה (לקראת שנת 2012 יתוגברו מספר התוכניות).
          3. תוכנית דיפלומה למעמד אחות מוסמכת:
          • ב- 2010 עוצבה מחדש ההכשרה לסיעוד ל"תבנית" בת שנתיים. מסלול הכשרה לתעודה בהיקף של שנתיים הותר להפעלה גם בבתי ספר אקדמאים לסיעוד. (לקראת 2012 יתוגברו מספר התוכניות).
          למרות כל הפעולות שביצע מנהל הסיעוד, הרב ליצמן בתיווכו של מנהל מרכז רפואי גדול במרכז הארץ החליט לתת אישור לתוכניות לימודי הסיעוד בתיכונים. מנהלות וקובעות מדיניות בסיעוד נפגשו עם ח"כ ליצמן והסבירו את הבעייתיות לנקיטה בצעד זה וכן נשלחו מכתבים מנומקים ומסודרים אולם ח"כ ליצמן מתעקש ומנמק זאת בכך שהוא איש של הבטחות ונתן את מילתו לפתיחת תוכנית זו (ממניעים שאינם ברורים כלל).
          אף אחד מאיתנו לא מתעלם מהעובדה כי קיים מחסור באחים ואחיות אולם המחסור ממוקד מאיזור הלל יפה- חדרה ודרומה. יש לציין שמהלל יפה צפונה אין מחסור באחיות, להפך כ-250 אחים ואחיות נרשמו בבתי חולים שונים ומחכים למשרה שתתפנה. הפתרון למחסור גיאוגרפי באזורים ספציפים – יכול להיות בניוד העובדים לשם. התשלום שהאוצר יצטרך לבצע לניוד זה נמוך בהרבה מפתיחת תוכניות לימוד תיכוניות.
          למה לא לפתוח תוכניות לימוד לאחיות בתיכונים ?
          המסר ברמת הקהל הרחב
          ראשית המחסור באחים ואחיות אינו נובע מכך שאין מסגרות לימוד להכשרת אחים ואחיות מוסמכות וכן אקדמאיות, אלא מבעיית הדימוי המקצועי הלא אטרקטיבי של האחיות. דימוי האחות הינו בעייתי – דימוי של מלאך , הדימוי הסקסי , סייעת לרופא, דמויות נשיות , לבושות בתחפושות . דמות האחות מוצגת בצורה מאוד נלעגת. מקצוע הסיעוד כיום אינו מתגמל , שוחק ולעיתים נוצר מצב שכח אדם מיומן עוסק בעבודת כח עזר (למרות שישנם בתי חולים בהם תפקיד האחות מוגדר). החברה מתייחסת אלינו כמובן מאליו , בסקר שביעות רצון אנו מקבלות הערכה של "נחמדות" אין התייחסות לחשיבה אקדמית וניהול טיפול. השם "סיעוד" לא ברור לרבים , מפרשים אותו כטיפול בקשישים. אפילו סגן השר שאל "מה אתם רוצים ?אני הכנסתי את הסיעוד לסל הבריאות". בית ספר אקדמי לסיעוד צריך לשנות את שמו ל"בית ספר לאחים ואחיות". גם התקינה של האחיות לא תורמת לדימוי. הכשרה בתיכון ללא קביעת רף ממיין היוצר סטטוס מסויים- יוסיף נזק חמור יותר לדימוי המקצועי ויוביל לירידה במספר המתעניינים במקצוע במיוחד בקרב סטודנטים בעלי נתונים השכלתיים גבוהים לא ירצו להגיע למקצוע.
          תוכנית הלימוד בבתי הספר התיכונים תוביל לאחות שמפאת גילה הצעיר אינה בשלה רגשית, ואינה בוגרת דיה, דבר שיוביל לפגיעה באיכות הטיפול במטופלים, פגיעה של חיים ומוות, אישפוזים חוזרים, ופגיעה באיכות השירות.בנוסף הגברת עלויות בטווח הרחוק בשל פגיעות אלה.

          בסקר שבוצע מסקירת ספרות שמציגה מקומות לימוד לסיעוד ברחבי העולם אין לימודי סיעוד בבתי ספר תיכונים, מלבד מזומביק (ואולי מכסיקו אך רק לתקופה קצרה) ? האם אנחנו רוצים להפוך למדינות העולם השלישי ? עד לאן מערכת הבריאות בארץ תדרדר ? דורשים אחיות כמו בOECD ומתפשרים על רמת אחיות כמו בעולם השלישי.

          בנוסף לנאמר לקהל הרחב המסר לאחיות
          אחיות בתוכניות לימוד אלה יהוו כח עבודה זול יותר מאשר אחיות אקדמאיות עם נסיון רב, מה שעלול להתקבל בשמחה על ידי האוצר, ובכך יפגע באפשרויות תעסוקה של אחיות מוסמכות אקדמאיות וכשיגיע הרגע בו נבקש לפתוח את הסכמי השכר שלנו, אנשי האוצר יחליטו קרוב לודאי, שכח עבודה זול יותר יהווה תחליף לכח הקיים הדורש שיפור בשכר.
          דרכי פעולה
          1. המסר: יש מספיק בתי ספר לאחיות היכולים להכשיר כמות רבה של אנשי מקצוע איכותיים ובטיחותיים ואין צורך לפתוח תוכניות לימוד במסגרת בתי ספר תיכוניים!
          א. אחיות בשטח תבקשנה ממנהלת הסיעוד במוסדות בהן הינן עובדות לקבל את אישורה ליידוע האחים ואחיות במוסד. לאחר קבלת אישורה כל אחד יהיה לפרסום הנושא במקום עבודותו (למשל חיטוט רגלים, בדואר פנימי/מייל).
          ב. מנהלות ביה"ס לסיעוד, ראשי חוגים בסיעוד (באוניברסיטה ובמכללה) ידאגו לפרסם בקרב העובדים והסטודנטים מסר זה.
          ג. כל סטודנט יקבל אישורה של מנהלת ביה"ס וידאג להביאו בפני הסטודנטים לסיעוד בבתי הספר.
          המסר צריך להיות אחיד וברור!
          2. כרגע יו"ר הסתדרות האחיות בודקת את ההיבטים החוקיים של הפעילות למניעת התוכניות כגון, צו מניעה ובג"ץ. טרם בשלה הקרקע למחאה קולנית. בשלב זה עלינו לתת לאילנה כהן את הקרדיט לטפל בצד המשפטי והחוקי. במידה והיא תכריז על כשלון המהלך החוקי, אילנה תודיע שיש לנו את המנדט להוציא את הפעילות החוצה – והיא תודיע על מהלכי השבתה כללית. עלינו לבקש מאילנה כהן תשובה מהירה ככל האפשר על מנת לא לאבד זמן. במידה ואילנה לא תצליח להוביל מהלך אז נתכנס בסיוע אילנה בדחיפות למחאות והפגנות מסודרות.
          3. פניה לחברי כנסת להיום מיותרות ולא תורמת.
          4. מהלכים שנעשו בתקשורת:
          • ערוץ 9 , רדיו חיפה , כתבה בעיתון "הארץ".
          • אורלי וגיא – פנו למירב וזו העבירה אותם לאילנה כהן שהתראיינה בתוכנית והכריזה כי לא תאפשר את פתיחת תוכנית הלימודים באורט.
          • ערוץ 2 – רוצים לראיין את מירב לתוכנית הבוקר של אברי גלעד – יש אישור לראיון מצידן של ד"ר שושי ריב"א ואילנה כהן. (חשוב לציין שפרופ' אורן מנכ"ל המרכז הרפואי הלל יפה נתן אישור למירב לצאת לתקשורת כדי למנוע מהלך זה).
          אבקש מכל אחד מכם לפנות לאפיקי תקשורת שמוכרים לכם כדי ליצור את הקשר הראשוני על מנת להעלאת מודעות לנושא. רצוי שהמסר יועבר בצורה מאורגנת. מי שמתראיין בתקשורת חייב ליידע את מירב לפני ביצוע ראיון.
          5. פעולות לקידום הדימוי המקצוע:
          יש לתעד ולדאוג ליחצן את המקצוע ברמה המשפחתית והקהילתית. יש לפרסם ולתעד פעילויות חשובות ומועילות ברמת הקהילה לקהל הרחב. רעיון לסלוגן: "אחות ברמה גבוהה רק ממוסד להשכלה גבוהה". יש צורך בשיווקו של המקצוע ברמה הציבורית. שהציבור יכיר בערכה של האחות.
          6. מועד ומקום למפגש הבא ימסר שבוע מראש בהמשך!!

          בברכה,
          ד"ר מירב בן נתן
          יו"ר העמותה הישראלית למחקר בסיעוד

      • noa

        דר כספי צודק במאה אחוז. לטפל בבעיית המחסור באחיות על ידי הזניית המקצוע ולימודו בתיכון ככל מקצוע טכנולוגי אחר זו רשלנות. יש לטפ בבעיה האמיתית ולשפר את יוקרתו של המקצוע על מנת להכשיר אחיות איכותיות. כאחות במלר"ד אין לי ספק בחוסר התאמתם של בני נוער לעבודה כאחים ואחיות!!! אני ממליצה לאדון ליצמן להכשיר רבנים בתיכון ולהתעסק בתחומים בו הוא מבין! אחיות מעשיות מוכשרות המשיכו באקדמיה והוסמכו, כאלו שאינן מתאימות כבר לא עובדות במערכת או הועברו לבתי אבות. זה שבעבר נהגו להשכיר אחיות מעשיות בתיכון, זו טעות אך מאז התקדמנו רבות, בכל העולם מקצוע האחות נחשב יוקרתי אקדמי ומוערך! לא הגיוני לחזור אחורה לימי הבניים. רק אדם שיודע ומכיר בחשיבות מקצוע האחות יוכל להבין זאת. צר לי שכאחות את תומכת בפיילוט כל כך נמוך שרק ישחק יותר את המקצוע (השחוק במילא), יפגע ביכולתנו להתמקח על שכר בעתיד ויותר מכל יפגע במטופלינו. נזקים שכאלו יהיה קשה מאוד לתקן בעתיד

        • ליהי

          נועה , אני נגד הזניית המקצוע – ובעיניי השוואת אחות אקדמאית שלמדה באוניברסיטה 4 שנים – למישהי שסיימה קורס אינסטנט – היא דרך נוספת להורדת הרמה של האחות האקדמאית .
          לא הייתה לראש המנהל שלנו ולמנהלות בית הספר בעייה לצמצם את תוכנית הלימודים ,מכיוון שמטרת העל שלהם הפכה להיות ייצור מספר רב של סטודנטים , ולא אחיות – ויש הבדל בין השניים .
          וכאחת שעובדת בשטח וגם מדריכה סטודנטים מידי פעם מרגיזה אותי אימרת השפר שלהן " אנחנו מייצרים סטודנטים ושהשטח יינפה את המוץ מהתבן"
          וזאת הזניית המקצוע

          • מירב

            ליהי
            בורות היא אחד הדברים שפוגעים במקצוע שלנו ! אחד הדברים שמובילים את הציבור הרחב לפסוק שלא צריכים אחיות אקדמיות זה מקצוע של עוזרת לזה צריכים הכשרה מעטה!! מנהלות בתי הספר נלחמו כולל אחות ראשית מדינת ישראל כנגד רוע הגזרה של הפחתת שנות הלימוד והן עושות הכל כדי שהלימוד יהיה רק באקדמיה! מנהלות בתי ספר מוציאות סטודנטים אפילו בשנה הרביעית ללימודים אם היא איננה עומדת בקרטריונים הנוקשים! עצוב לי לשמוע את דבריך! אנחנו צריכות להתאחד ולהיות פעם אחת עם אינטלגנציה נפשית וקוגנטיבית שלא לתת לפוליטיקאים, רופאים וכו׳ לנהל את המקצוע המדהים של האחים ואחיות ולהצעיד אותו קדימה למקצועניות. אבל כנראה שראשית יש לשכנע ולהסביר לאחים ואחים עם תפיסות ומשפטים שיהרסו לנו את המקצוע!! שנלחמים עליו!!

          • אחות מוסמכת, סטודנטית לתואר 2 בסיעוד

            ליהי שלום,
            אני מופתעת מאוד שאחות אקדמאית, שהתקדמה במקצוע, הולכת יד ביד עם מהלך שיוביל את המקצוע החשוב שלנו לקריסה מוחלטת!! אסור בשום אופן לאפשר למהלך כזה להתרחש, עלינו להתגבש ולהראות כי הסיעוד הינו מקצוע אקדמאי הדורש בגרות נפשית והחלטה בוגרת לעסוק בו, אנו עוסקים מדי יום בחיי אדם, זוהי חשיבות המקצוע!! אנו לצד המטופל יותר משאר הצוות הרב מקצועי הקיים בבית החולים או בקהילה, אני בטוחה כי לא היית מעוניינת שילדה, כן ילדה, בת 17 שאפילו צבא טרם עשתה תטפל בך או בקרובים לך, בדיוק כמו שאני לא הייתי מעוניינת בכך!! אין להם את היכולת לבצע את התפקיד החשוב הזה בגיל כל כך צעיר!! בנוסף, חשוב לזכור כי מקצוע הסיעוד היום נלמד באוניברסיטאות המובילות ומדי שנה מסיימים אלפי סטודנטים ונכנסים למערכת הבריאות, הבעיה היא לא מקומות הלימוד, הבעיה בכך שמי שמחליט הוא איננו איש סיעוד, אשר אינו מכיר את מערכת הסיעוד, רוצה לסמן פלוס על מספר הבוגרים ולהמשיך הלאה, ניתן בהחלט ליצור שיווק רחב יותר להעלות את יוקרת המקצוע ולמשוך אליו אנשים בוגרים ואיכותיים!!

      • אחות ותיקה

        ליהי יקרה,
        גם אני סיימתי את לימודי הסיעוד בתיכון וכמו שאווה הגדירה זאת קראנו לכך סיוט!!! היום אני אחות אקדמאית בתפקיד ניהולי ואכן אני מסכימה עם ד"ר כספי שאין לתת לתוכנית זאת לצאת לפועל. ואת כאחות מוסמכת וכמדריכת סטודנטים אמורה להבין עד כמה הבשלות והבגרות הנפשית חשובה ועד כמה תוכנית זו הזויה!!!
        תוכנית זאת מעידה על זילזול במערכת הבריאות בכלל ובחולים בפרט ואוי ואבוי לנו אם את כאחות מהשטח כמו שהגדרת את עצמך מסכימה עם מימושה.
        ואני תוהה מה הם מניעייך?????

      • אושרה

        ליהי כול הכבוד על המילים הנכונות! התעלמי מ'הלל יפה'..

        • אביבה

          ליהי -יישר כוח. כול מילה שלך מדויקת להפליא. מי שכותב/אומר אחרת -
          צבוע ושקרן.

        • מירב

          אושרה היקרה
          אין זה מאבק של הלל יפה בלבד אלא מאבק על המקצוע!
          כל אחות רוצה וצריכה לחשוב שזאת הדרך שלה לבסס את מעמדה במקצוע.
          יצירת אחיות מוסמכות בשנתיים בתיכון ללא בגרות וללא פסיכומטרי וללא בשלות רגשית להתמודד עם כל המשימות המורכבות איתם צריכה אחות מוסמכת להתמודד כולל טיפול בחולה מונשם, חולה מורכב טיפול מורכב, מנות דם,החייאות הוכח בכל המחקרים שצריך בשלות רגשית! אולם נערי האוצר יעדיפו אחיות כאלה בהרבה מחלקות כיוון שהן כוח אדם זול. האם באמתבסתרי ליבך זאת האחות שתרצי שתטפל בך ובמשפחתך?! אכן רגש, חמלה, אמפטיה חשובים במקצוע אולם הם אינם העיקר והדבר היחיד במקצוע! יש צורך בידע מדעי, מקצועניות, מיומנות, ניהול טיפול שאינה מילה גסה בנוסף. ותאמיני לי יש הרבה מאד אחיות אקדמאיות שיש להן את שני המרכיבים יחדיו כולל הבגרות והבשלות! אז למה ללכת אחורה? למה לגרום לפגיעה בחולים, בבריאים ובכלל הציבור הישראלי?! את יודעת הפגיעה תהייה גם באחיות מוסמכות בכל הארץ בכך שלא ניתן יהיה להתווכח ולריב על הסכמי שכר נערי האוצר יטענו מי שלא רוצה לעבוד בשכר שניתן לה נעסיק במקומה אחיות במחיר זול יותר! זה הזמן להתאחד ולומר כולנו רוצים לקדם את המקצוע למקום של פרופסיה! ברגע שיהיה רמה אחידה למקצוע לא תהייה ההרגשה הבעייתית שקיימת היום בקרב האחיות המעשיות ובצדק! אנחנו רוצות את הטוב למקצוע ואת הטוב לחברה הישראלית. אין בכל העולם הכשרה כזאת למה פה? למי בדיוק זה יתרום! אם נעלה דימוי החברה האיכותיים במדינה ירוצו ללמוד אצ המקצוע!

          • אווה

            אחיות – אין צורך להתנצח כל אחת ודעתה ויש לכבדה
            אני מאמינה שכולן כאן רוצות ומאמינות בשינוי

        • עינת

          הנה עוד טרולית הגיעה